Galendansaren : Birger Sjöbergs postuma texter som sångcykel och musikteaterföreställning /
I vår tid kämpar många med att uttrycka sig konstnärligt och få bekräftelse för detta i offentligheten. Så var det också för författaren och visartisten Birger Sjöberg. I början av 1920-talet gjorde han succé med sina sorglustiga och egensinniga sånger om Frida och med romanen Kvartetten som sprängd...
Sparad:
Huvudupphov: | |
---|---|
Övriga upphov: | |
Publicerad: | Göteborg : Bo Ejeby förlag, [2021] Lettland, 2021 |
Språk: | Svenska |
Fysisk beskrivning: | 231 sidor Illustrationer 31 cm |
Beskrivning: | För röst och piano Utges i samarbete med Lund University, Faculty of Fine and Performing Arts, Malmö Innehåller källförteckning och referenser (sidorna 227-230) Med manus till föreställningen Galendansaren och en essä om skapandeprocessen bakom föreställningen Sångtext av Birger Sjöberg, manus och kommentarer skrivna av Sven Kristersson |
Sammanfattning: | I vår tid kämpar många med att uttrycka sig konstnärligt och få bekräftelse för detta i offentligheten. Så var det också för författaren och visartisten Birger Sjöberg. I början av 1920-talet gjorde han succé med sina sorglustiga och egensinniga sånger om Frida och med romanen Kvartetten som sprängdes. Birger Sjöberg var under ett par år en av den svenska borgerlighetens stora underhållare. Men när han 1926 gav ut den litterärt avancerade diktsamlingen Kriser och kransar sålde den dåligt och kritikerna var avvaktande. I besvikelsen kallade han sig ”galendansare”, en sprattelgubbe som förutsattes sprattla på publikens kommando. Birger Sjöberg förbittrades, vanskötte sin hälsa och dog 1929, bara 44 år gammal. Men han efterlämnade en hel låda med suggestiva dikter och litterära fragment som aldrig publicerades under hans livstid. För första gången har nu en sångcykel och en musikteaterföreställning skapats kring dessa texter: Galendansaren. Bokens upphovsman är Sven Kristersson som komponerat 24 sånger för röst och piano. I boken presenteras också föreställningsmanus och en essä där Kristersson beskriver och diskuterar hur föreställningen skapades: Hur tänker man när man ska tonsätta och framföra Sjöbergs postuma dikter? Hur övar man in svåra pianostämmor när man skall ackompanjera sig själv? Hur formulerar man ny kunskap på ett område som ligger i skärningspunkten mellan litteratur, musik och teater? Sven Kristersson är professor i sång vid Musikhögskolan i Malmö med särskild inriktning på kammarmusikalisk solosång, litterär visa och scenisk gestaltning. För sitt arbete med föreställningen Galendansaren belönades han 2019 med Birger Sjöberg-sällskapets medalj. |
Anmärkning, språk: | Sångtext på svenska |
Genre/Form: | Röst och piano Visor (musik) Sångspel |
Deweyklassifikation: | 782.47 783.2 |
SAB-klassifikation: | Xoaba Xqfd |
ISBN: | 9789188693044 |
Format: | Bok |
Serie: | Doctoral studies and research in fine and performing arts,
|
Medverkande: |
|
Musik- och teaterbiblioteket
Hyllsignum: |
A 6547 A 6552 M |
---|---|
Exemplar A 6547 | Tillgänglig |
Exemplar A 6552 M | Tillgänglig |